Yoga

Mina yogaklasser passar dig som söker en mestadels lugn och mjuk yogaform med inslag av fysisk ansträngning och utmaning. Under mina pass sluter du ögonen och börjar rikta fokuset inåt. Vi tränar oss i att lägga märke till vad som sker inom oss och att bemöta detta på ett icke-dömande och kärleksfullt sätt. På mina klasser handlar det om att lyssna in vad du och din kropp behöver, i vilket tempo just du vill göra övningarna och i vilken intensitet. Det är alltid okej att avstå de övningar som inte passar dig, du är välkommen att bara sitta i stillhet, lägga dig ner och vila på mattan eller gå ut ur yogarummet om du behöver en liten paus. Du bestämmer! 
 

om kundaliniyoga

Mina klasser hålls i formen av ett kundaliniyogapass. Läs mer om upplägget nedan. Under uppvärmningen väver jag in övningar från Yin-och Sensingyoga som jag själv upplever som väldigt givande. 

Kundaliniyoga är en yogaform som man brukar kalla dynamisk, med mer flödande, enkla  rörelser, snarare än statiska. I kundaliniyoga kombinerar man andningstekniker, röresler, vila, medveten närvaro och meditation. Det övergripande syftet är att öka flödet av prana, som betyder livsenergi, i kropp och själ. 

Inom kundaliniyogan finns tusentals yogapass, dom kalas för kriyor. En kriya är som ett specialanpassat recept för ett specifikt syfte, t ex mjuka upp ryggraden, motverka pms, väcka kreativiteten, balansera dina chakran och så vidare. Det finns även tusentals meditationer och jag brukar anpassa mina klasser så att yogapassen och meditationerna kompletterar varandra för att förstärka effekten av yogapasset. 

yogapassets upplägg

Ett kundaliniyogapass har alltid samma form och uppbyggnad men olika innehåll. Såhär ser upplägget ut:

  • Intoning – vi sjunger mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO. Det är ett sätt att signalera för dig själv att nu är det dags för yoga. 
  • Uppvärmningsövningar - vi mjukar upp och förbereder kroppen.
  • Kriya – detta är själva yogapasset. Alla kriyor har olika syften, t ex att mjuka upp ryggraden, stärka magområdet eller immunförsvaret.
  • Den långa vilan - du ligger ner på mattan och vilar en längre stund för att integrera övningarna i kroppen.  
  • Meditation - vi mediterar tillsammans. Alla meditationer har olika syften, t ex att öppna hjärtat, lugna ner sinnet eller skapa läkning.
  • Uttoning – vi sjunger mantrat SAT NAM. Det är ett sätt att signalera för dig själv att nu är passet över. 

effekter av yoga

  • Reducerar stress
  • Starkt immunförsvar
  • Vitala körtlar
  • Kraftfullt och tåligt nervsystem
  • God blodcirkulation
  • Motverkar hjärt- & kärlsjukomar
  • Stabilt psyke
  • Frigör blockeringar i kroppen vilket ökar energiflödet och ger livskraft
  • Lugnare sinne
  • Stärker intuitionen
  • Självkännedom