Yoga

Jag är certifierad lärare i Kundaliniyoga. Kundalini är en kraftfull och dynamisk form av yoga som består av kroppsställningar, andningstekniker, medveten närvaro, avslappning och meditation. Kundalini betyder livsenergi och denna yogaform handlar om att få mer kraft och energi genom dynamiska rörelser och andning, snarare än att skapa fysisk flexibilitet.
 

yoga för alla

Ljud & Yoga's filosofi är att yoga är till för alla! Du behöver inte ha gjort yoga förut, du behöver inte vara stark, vig eller "spirituell". Du gör kundaliniyogan utifrån din egen kropp, förutsättningar och dagsform. Det går utmärkt att sitta på en stol om det känns svårt att sitta direkt på en matta. Du kan alltid lägga dig ned och vila under passet om det är ditt behov. Yoga handlar om att möta sig själv där man är, just nu. Allt du behöver är nyfikenhet och ett öppet sinne!

yogapassets upplägg

Ett kundaliniyogapass har alltid samma form och uppbyggnad men olika innehåll. Såhär ser upplägget ut:

  • Intoning – vi sjunger mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO. Det är ett sätt att signalera för dig själv att nu är det dags för yoga. 
  • Uppvärmningsövningar - vi mjukar upp och förbereder kroppen.
  • Kriya – detta är själva yogapasset. Alla kriyor har olika syften, t ex att mjuka upp ryggraden, stärka magområdet eller immunförsvaret.
  • Den långa vilan - du ligger ner på mattan och vilar en längre stund för att integrera övningarna i kroppen.  
  • Meditation - vi mediterar tillsammans. Alla meditationer har olika syften, t ex att öppna hjärtat, lugna ner sinnet eller skapa läkning.
  • Uttoning – vi sjunger mantrat SAT NAM. Det är ett sätt att signalera för dig själv att nu är passet över. 

motverkar stress

Kundaliniyoga är en mycket effektiv metod för att hantera och motverka stress. Stress är inte dåligt i sig, men om en lever i det i långa perioder utan återhämtning, då kan det bli skadligt. Det finns många enkla tekniker som ger dig möjlighet att hantera och motverka stress på ett konstruktivt sätt. Djupandning är en av de enklaste och bästa teknikerna, det går nämligen inte att andas långa djupa andetag och att vara stressad samtidigt. Vid en stressreaktion spänns musklerna, andningen blir snabb och ytlig, pulsen och blodtrycket ökar, matsmältningen avstannar och kroppen börjar producera stresshormon, så som adrenalin och kortisol. Djupandning gör att dina tankar och känslor lugnar ner sig, du berättar för ditt system att allt är lugnt och då kan kroppen slappna av. Stress och spänningar sätter sig ofta i rygg och nacke och kundaliniyoga fokuserar mycket på att mjuka upp i dessa områden. Genom regelbunden yoga kan du stimulera och balansera matsmältningen, sänka ditt blodtryck och stärka ditt nervsystem.

fler effekter av yoga

  • Starkt immunförsvar
  • Vitala körtlar
  • Kraftfullt och tåligt nervsystem
  • God blodcirkulation
  • Motverkar hjärt- & kärlsjukomar
  • Stabilt psyke
  • Frigör blockeringar i kroppen vilket ökar energiflödet och ger livskraft
  • Lugnare sinne
  • Stärker intuitionen
  • Självkännedom