Andning - pranayama

Pranayama är medveten yogisk andning. Det finns ett direkt samband mellan andningen och dina tankar och känslor. Genom att andas medvetet kan du få mer kontroll över reaktionerna i din kropp och dina tankar och känslor. I kundaliniyoga finns en mängd olika pranayamas som används i kombination med yogaövningar eller meditation. 

Den mest grundläggande pranayaman är djupandningen. Den går ut på att låta magen expandera då du andas in, diafragman faller då neråt och lämnar plats så att lungorna kan utvidgas. Du fyller hela bröstet med luft ända upp till nyckelbenen. När du sedan andas ut tömmer du från nyckelbenen, fortsätter med bröstkorgen och drar till sist in magmusklerna lätt så att diafragman pressas uppåt och hjälper till att tömma lungorna på luft. Du andas hela tiden genom näsan. Den här tekniken gör att en använder lungornas fulla kapacitet.

effekter av djupandning

  • Lugnar ner sinnet och gör känslor mindre intensiva
  • Reducerar och motverkar stress och spänningar
  • Masserar de inre organen
  • Reducerar gifter och slem från lungor och luftvägar fyller på med friskt syre och rensar ut koldioxid
  • Motverkar försurning i kroppen
  • Underlättar blodcirkulationen
  • Motverkar ångest, depression, och rädsla
  • Ger energi och koncentrationsförmåga
  • Påverkar hypofysen och balanserar hormontillverkningen i kroppen öppnar energiflödet och löser upp blockeringar